Menjejak gerbang 'musim bunga'...bersediakah kita??


Ramadhan. Ya. Haruman musim bunganya sudah kian terasa, namun langkah masih tetap belum bermula.


Memang lambat, baru kesedaran ini hinggap di benak saya. Sedar, tapi kesedarannya belum cukup ampuh untuk menginjakkan saya untuk terus melangkah menghampiri Ramadhan ini dengan himmah yang sebenarnya. Maka, kerana itu saya coretkan post ini buat mereka-mereka yang seperti saya.

Merasa..tapi masih belum bersedia...

''Kalau hamba-hambaku mengetahui apa yang ada dalam bulan Ramadhan, nescaya mereka bercita-cita sepanjang tahun adalah Ramadhan.."

Detiknya kian hampir. Jujur saya katakan di pihak saya, saya jadi kian takut. Takut jika Ramadhan kali ini juga saya bazirkan seperti Ramadhan-Ramdhan yang dahulunya. Maka, azam saya barakan. Sebelum berlari dari gerbangnya, bekalan sedia harus saya titipkan bersama agar larian tak tenat di pertengahan.

Justeru, mahu sedia yang bagaimana?

Nah, persediaan ini yang perlu kita janakan bersama :


1. Lakarkan kemenangan di kertas harapan.

Maksud saya, mari bilang pada diri, apa yang ingin dikecapi nanti. Ramadhan yang berjaya bukan? Berjaya yang bagaimana? Atau mahu lebih dari itu? Lalu, tebarkan harapan seindah mungkin, segemilang mungkin.
Kerana tanpa harapan, perjalan tinggal harapan, sekadar perjalanan, lemah tanpa kemenangan.

Ini, saya kepilkan sebuah babak dari ''Alice In Wonder Land''.

Ketika Alice sedang berjalan-waktu itu dia tidak tahu jalan mana yang harus diambil. Tiba-tiba muncul kucing kecil, maka ia pun bertanya pada kucing itu,'' Wahai kucing, kemana harus aku pergi?'' Lalu, kucing itu bertanya semula, '' Kau ingin pergi kemana? Ia menjawab, ''Aku tidak tahu.'' 
Dan kucing itu membalas, ''Berjalanlah di jalan yang mana pun sahaja. Selagi kau tidak tahu ke mana kau mahu pergi, maka semua jalan adalah sama saja!''

Ibrahnya, tentukanlah kemenangan seawal perjalanan sya'aban. Bimbang di pertengahannya jadi suram kerana tidak tahu arah mana untuk mencapai kejayaan taqwa yang gemilang.

Bicara pada hati yang satu, lakarlah mimpi walau beribu, agar tahu apa yang harus diburu.


2. Latihan memanah nafsu harus sudah mengorak di kalbu.

Seorang tabi'in ada mengatakan, '' Sesungguhnya sesuatu yang harus anda lawan pertama kali adalah nafsu yang mengelilingi anda.  Jika anda mudah menang melawan nafsu, anda akan mudah mengalahkan yang lain, tetapi jika anda kalah, anda akan lebih mudah kalh dari yang lain..''

Mengidamkan kemenangan beroleh taqwa di penghujungnya nanti, tidak pantas jika hanya bersenjatakan kekalahan dengan nafsu sendiri. Maka, kalahkan nafsu sendiri jika ingin taqwa datang menemani.

'' Tidakkah kamu melihat siapa yang mengambil nafsunya sebagai sembahan.'' ( Al- furqan:43)

Dulu, kata saya, dalam Ramadhan inilah nanti akan tercetus peperangan dengan diri, harus kuat tembusi nafsi. Tapi, hakikatnya, saya tertipu dengan kata sendiri. Tembusi nafsi itu bukanlah nanti. Nanti di Ramadhan nanti. Bukan. 

Peperangan itu harus sentiasa. Ada mula, tapi tiada hujungnya. Jangan hentikan ia serta merta, merata-rata. Harus sentiasa. Setiap masa. Jika di gerbang baru nk sedia, maka parahlah jadinya, susahlah nantinya.

Benar, Ramadhan ini madrasah taqwa. Institusi mendidik taqwa. Tapi, sebelum madrasah dituju, harus ada kelengkapan yang padu. Saya contohkan di sini, jika ingin ke sekolah, maka buku, pensel, pembaris dan pemadam harus menjadi kelengkapannya. Maka, di madrasah Ramadhan ini, memanah nafsu adalah kelengkapan yang pasti.

Abdullah bin Umar pernah memberi wasiat kepada teman-temannya, ''Mulailah dengan nafsumu, maka lawanlah. Dan mulailah dari nafsumu, maka perangilah.''


3. Doa yang tak terhingga, yang mengalir dari jiwa.

~ Ada para sahabat Rasullah yang berdoa 6 bulan agar Allah temukan mereka dengan bulan Ramadhan dan  6 bulan seterusnya berdoa agar Allah menerima amal ibadah mereka.. ~

Mereka begitu serius dalam berdoa, apatah pula kita yang hamba biasa. Harusnya lebih dari mereka. Doa biar dari jiwa. Sirami dengan air mata. Katakan pada Dia, yang kita terlalu mahu bertemu Ramadhan milikNya. Sangat inginkan Ramadhan yang penuh bahagia.

Cuma, biar kali ini, dengan persediaan yang hanya secebis ingin dijalani, moga Dia sudi hadiahi kita bunga taqwa dari syurga firdausi. 


Terus doa selari usaha. :)

Penutup



Kesimpulan saya, sebelum ia tiba, harus bersedia agar nanti ia lebih bermakna. Tanpa sedia, bimbang jadi sekadar biasa. 
  
Tolong doakan saya yang juga masih belum sedia. Moga Dia terus pelihara. :)








Comments

  1. masyaAllah..syukran sahabat..kdg2 terlupa buat bekalan yg scukupnya utk Ramadhan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sma2 kita takmil waistikmal. perjalanan masih jauh, perlu ada sahabat2 untuk melangkah bersama dalam meraih a'dnNys. mohon saling menguatkan ye ainul :)

      Delete
  2. subhanallah..perkongsian yg sgt mendidik jiwa...alhmdlillah..mncari bekal mnuju ramadhan yg bakal mnjelma...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts