Ambil Berat.

It's raining in Temerloh


Jadual study minggu depan agak penuh and banyak preparation kena buat sebenarnya. Tapi it's okay sebab minggu ni xda halaqah dan ijtima'am pun cancel, moga ini menjadi kekuatan. Amen.

Beberapa bulan lepas, ada somebody tulis ni kat my sayatme anonymously : "You are too care and concern about people around you. Thanks for your consideration. "

Whoevre she/he is, thanks. You make me realise of something. A good friend of mine pun pernah cakap, " Awak ni terlalu caring sangat la Bilah. It's okay, insyaallah Allah will helps me to make it." 

Caring/ambik berat tu sendiri adalah baik tapi bila berlebihan, akan mengambil masa-masa kita untuk focus kepada yang selayaknya. It's okay to be a caring person, tapi dalam masa yang sama kita kena semak kembali perkara-perkara yang menjadi perhatian-perhatian dan tumpuan kita dalam kehidupan seharian. 

Yang baiknya, kita ambik berat dengan kesusahan dan ujian orang lain. Kita peka dengan kondisi iman orang lain. Kita cuba bantu semampu kita dalam prmasalahan2 orang lain. Tapi mungkin, satu lagi konteks caring n concern adalah kita terlalu memberi perhatian kepada perkara yang tidak memberi kebaikan dan tidak meningkatkan iman. Contoh, kita ambik kesah untuk menjaga hati semua orang walaupun kita terpaksa buat benda yang kita tahu bukan perkara yang Allah suka. Kita lagho dan berhibur yang berlebihan semata sebab nak bersama kawan2, kita tak jaga ikhtilat antara laki perempuan sebab baru nampak cool, kita cakap perkara-perkara yang tak bermanfaat, kita try to appear the way people like us to be, kita nak apa yang kita buat at least ada orang notice, kita try to appear good in front of the eyes of others whatever it takes, kita concern apa yang dunia ni nampak elok dan kita jadi kan tu sebagai paksi dan destinasi hidup n ect. This is wrong. 

Previously, I used to care and concern to much about people too. But there were times, I noticed that every single person have their own preference. Sampai bila kita nak semua orang rasa puas hati dgn kita. Human are humans. Yang paling utama kita kena ambik berat dan pentingkan, semua yang kita buat ni Allah redha. Kalau Allah redha dengan kita, apalagi yang boleh membimbangkan keputusan-keputusan kita. Kita nak appears yang terbaik in front of His eyes. 

So, tak salah pun menjadi seorang yang caring and concern kalau betul pada matlamatnya. Try to care and concerm tentang apa yang Allah suka, care and concern apa yang Allah tak suka, care and concern pasal dah jauh mana kita dari Allah, care and concern macamna nak dekat dengan Allah, care and concern macamna cara yang Allah nak kita dan berhubungan dengan manusia, care and concern tujuan penciptaan kita, tujuan kebangkitan kita, care dam concern pasal keluarga dan dan pembinaan ke arah kebersamaan dalam jalan tarbiyah, care and concern pasal matlamat dan buah ukhwah dan ect. Ambik berat, ambik tahu. 

Sebab kita nanti akan dibentangkan semula dan tiap satu yang telah kita tuaikan di dunia. Kalau kita tak kesah dari sekarang tentang umur kita kemana kita habis kan, harta kita kemana kita laburkan, kasih sayang kita kemana kita semaikan, kebaikan kita untuk apa kita laksanakan.. Kita akan jadi orang yang rugi. Kerana perkara-perkara yang kita ambik berat dan ambik serious waktu di dunia akan mencerminkan sebahagian dari masa depan kita di akhirat. Jika kita benar-benar pentingkan masa depan di akhirat, ambil berat lah dengan perkara dunia yang kita tuaikan untuk mencapai matlamat akhirat.

Tanya diri, tanya iman. Tentang perkara-perkara apa yg diambil berat kan?

2.26 pm
Taman Seberang Permai
Temerloh, Pahang.




Comments

Popular Posts