Tidak sukakah kamu?



Bismillahirahmanirrahim.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.
I don't know how to start.
But.
This time, i hope that, ini akan menjadi satu titik kesedaran dan pemangkin dalam menjadi hamba Allah yang lebih baik.


Actually, I had really really worried about a thing. Sangat-sangat. Dan benda ni bukan baru, i guess sejak sekolah rendah lagi. Too many stories about this worry. Dan memang Allah jadikan satu jenis kerisauan ni sebagai one of my greatest weakness, which i'll not mention here what's it. But to give a hint, it is about future- worried about the future. No one holds the future but Allah. So boleh bayang la, macamna terduga nya hati ni bila perasaan risau tu datang. I spent quite a lot of time jugak la untuk tenangkan diri, yakinkan balik dgn janji Allah dan back to reality. I really don't want this to be happen, tapi ni la kan bila Allah ingin menguji hambaNya, tidak dapat tidak, haruslah kita sebagai hamba meredhai tiap apa sahaja dariNya.


And sebab nak padamkan kerisauan ni, i have tried to do 'something' yang maybe tak ramai akan buat. This is because, i don't want to risau sekadar risau, risau yang tak ada penghujung. So i decided to take a risk and give an effort. For me, this is one of a big decisions that i ever made. I did this untuk mengharap sesuatu yang baik dari Allah. Dan i hope this time, Allah akan jawab risau-risau yang sebelum ini dengan sedikit usaha.


I did it. Dan dalam mengharapkan that effort tu berbalas hasil, again, i keep worry and worry. Each time when that feeling comes, i'll try to do solat istikharah/doa, because i really don't know : is that what i've done is right? Is this worth it? What would be the result?


And I pray to Allah, please give me the best. Regardless the result, please Allah, make it the best for me.


I got difficulties to sleep because of this matter for few days. I worried for quite some times and cried a lot too. I hope that, a 'thing' that i ask Allah for will become my future. But I know He knows best. So, i tried to let go everything in His hand.  Thank you Allah, untuk menghadirkan fasa madrasah tawakkal ini. Thanks Allah for my best friend too, as she always try to make me feel better.


Finally, after about a week, i got the result. And the result is a 'No'. The 'thing' that i asked allah for will not become my future. That time, Allah sahaja yang tahu how sad i am. Really really sad.


I did solat taubat, and that time i cried loudly to Allah. Not because of the result, but i was thinking about my sins yang mungkin menghalang doa diterima. I screenshot the result and sent it to my best friend.


"Doakan ana redha-seredhanya."


I love when she said, "Walaupun hasil dia tiada, tapi usaha melalui jalan yang Allah redha tu satu usaha yang mulia." "Teruskan sangka baik dengan Allah."


I have to be strong. For this, i have asked Allah for the best result and this is his anwer. Usaha ni hanyalah salah satu wasilah untuk menenangkan kerisauan dan mendapat redha Allah, bukan satu matlamat hidup. Masih ada lagi wasilah-wasilah lain yang boleh membantu untuk menenangkan kerisauan hati dan mendapat redha Allah. Allah knows best. After all, I still have Allah, family and best friends. Whatever it is, it comes from Alah. Apa sahaja dari Allah adalah baik. Chin up!


Subuh esoknya, I opened up Quran. Doa kat Allah, wahai Allah, berilah petunjuk melalui ayat suciMu. Aku perlu kekuatan.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيم


Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?


تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ


(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.


يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمٍُ


Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar.


That time, i don't really see the hikmah. I closed again the quran, and tried again with a hope that Allah akan bagi petunjuk dan kekuatan. However again, I got the same verses. Dan kali ni rasa terketuk hati yang Allah nak sampaikan sesuatu.


And today, i attended a daurah tentang mengendalian halaqah by Sir Nasser. Sangat terkesan tentang keperluan kita untuk bekerja untuk Islam. Bekerja untuk dakwah dan tarbiyah. Pengorbanan, disiplin,tersusun dan keseriusan adalah antara elemen yang penting dalam kerja-kerja Islam. Melihat makcik-makcik yang begitu bersungguh dalam pembinaan ummat ini, rasa kerdil. Mereka melihat permasalah ummat ini sebagai satu yang besar. Kerja-kerja ini adalah mulia. Dan sekali lagi, unexpectedly, Sir nassir memaparkan ayat2 sebelum ni di screen. As-saff: 10-12

Mendung samar mula memancarkan hikmahnya. Termuhasabah dengan apa yang Allah uji 2 hari lepas. Risau dan risau. Tentang masalah masa depan kita yang Allah dah susun dan tetapkan cuma menanti masa yang sesuai untuk Allah khabarkan. Sedangkan, di depan ini ada sesuatu yang lebih besar memerlukan kita untuk bekerja dan memberi khikmad untuk Ummah. Rasa macam, Allah nak sampaikan, takyah risaulah pasal masa depan ni, tak sukakah yang Allah nak khabarkan yang lebih baik ni? Bukan sahaja yang dapat menyelamatkan masa depan kehidupan dunia, bahkan Allah janji, menyelamatkan masa depan akhirat kita dari azab yang pedih dan menyediakan kita segala kenikmatan yang tak terbayang di dunia. Melebihi segala yang ada di bumi. Allah janji syurga Adn'. Syurga yang taktahu kenapa tapi dari dulu lagi setiap kali terdengar nama syurga Adn' rasa macam special and indah sangat. Syurga mana yang tak special kan. :)


Dan Allah berjanji akan mengampuni segala dosa-dosa kita. Tidak mahukan kita?
Tidak sukakah kamu tanya Allah?
Berjihadlah dengan jiwa dan hartamu. Berjihadlah, semoga Allah melihatnya.
Moga perniagaan ini ada nilai di sisiNya.
Tidak kesahlah sedikit atau banyak, besar atau kecil, moga-moga apa sahaja hanyalah untuk Allah.

:)


-bedroom
01:07 am
Bukit Indera Muda, Penang

Comments

  1. May Allah gives strength to you. He always with you ��

    ReplyDelete
  2. Eh awaaakk. Insyaallah moga terus sangka naik dengan Allah.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts